4 věci, které může Brno udělat, aby tvůj podnik prosperoval (a které jinde ve světě fungují)

Říkáš si, že tebe, jako provozovatele malého podniku, se komunální volby netýkají? Opak je pravdou! Podívej se na následující 4 věcí, které můžeš po Brnu chtít, aby pro tebe zařídilo.

1)Veřejný informační portál pro podnikatele

Jaké papíry potřebuješ – finančák, hygiena, pojištovny, řezení leteckého provozu,… (Pokud chceš rozvážet pizzu dronem, tak se o tebe začne jistě zajimat i poslední zmíněná instituce) Jestli se zrovna pokoušíš rozjet nový podnik, určitě by se ti hodil jeden velký přehled, kde najdeš všechny potřebné informace na jednom místě. Jen si to představ: daně, povolení od úřadů, kontakty na organizace, které ti můžou pomoci. Připadá ti, že chtít něco takového od radnice je utopie?

Kde to funguje:

Detroit posledních pár let možná není prvním městem, které se ti vybaví ve spojitosti s bujícím podnikatelským prostředím. Ale vedení města dělá, co může, aby tuto situaci změnilo. Proto zprovoznili službu Bizgrid – kromě webové aplikace vychází také jako tištěná brožura, která je k dostání na kontaktních centrech pro podnikatele (vida, další věc, kterou Brno postrádá). Detroitští podnikatelé zvolí vývojové stadium svého byznysu, zvolí, s čím potřebují poradit a aplikace už vyplivne kontakty na specializované organizace a další dokumenty. A Detroit není jediné město s tímto přístupem.

Ilustrační fotografie mého kamaráda, když jsem mu stručně zaznačil, co všechno je potřeba vyřídit k otevření baru v centru Brna.

2) Konzultace pro podnikatele

Veřejně přístupné zdroje můžou mít i jinou podobu než portálu nebo brožurky. Nabízí se například možnost individuálních konzultací, protože každý podnik je unikát, a ne vždycky ti můžou pomoct univerzální rady, byť sebelépe míněné. Takže ať už se potýkáš s čímkoliv, ať už to jsou pravidla nastavené samosprávou nebo státem, potřeba financování nebo cokoliv jiného, hodilo by se mít po ruce někoho, kdo ti poradí.

Kde to funguje:

I v Seattlu si městští zastupitelé uvědomili význam silné lokální ekonomiky na zdravý rozvoj města. Tým pro rozvoj malých podniků pravidelně obchází firmy ve městě, identifikuje jejich potřeby, překážky, na které pravidelně naráží a poskytuje jim individuální konzultace takříkajíc „jeden na jednoho.“

No jo, ale, co když s ničím přímo poradit nepotřebuješ? Všechna povolení máš a vidina potřeby shánět nové tě neděsí (haha, to tak), přístup k novým způsobům financování nepotřebuješ (opakuji: haha, to tak), znamená to snad, že neexistuje nic, s čím by ti město mohlo pomoct? Vlastně, i krom rad a doporučení toho pro tebe Brno může udělat až až.

3) Veřejné akce

Málo čím vejde tvůj podnik do povědomí jako pomocí menšího festivalu ve tvém okolí. Jestli děláš přímo v gastru nebo pohostinství, tak to pro tebe taková open air party znamená nové zákazníky, a i recenze na Google, které jsou důležité mimo jiné i pro to, aby tě noví zákazníci lépe našli ve vyhledávači. Pokud tvůj obor není právě jídlo a ubytování, i tak ti může venkovní akce prospět. Jenom to, že potenciální zákazníci uvidí tvoji prodejnu na vlastní oči zvyšuje šanci, že se pak do ní vrátí, když od tebe budou něco potřebovat.

U takovýchto akcí pro veřejnost je očividně cílem skloubit to nejhorší z čekání na zpožděný let a čekáním v koloně, ale lidé si to přitom zaručeně budou užívat.

Kde to funguje:

V tomhle případě opravdu nemusíme chodit daleko. V Brně podobná akce už existuje, ale není důvod, proč jich nechtít víc, ne? Bavíme se o Minská open, akci pořádané Městskou částí Brno-Žabovřesky. Radnice každý rok uzavře Minskou ulici, a místo šalin a aut se do ní nastěhují kapely, stánky s rozličným jídlem a pitím a samozřejmě stovky a stovky návštěvníků ochotných nechat na této akci nějakou korunu. Proč nechtít i po tvojí městské části, aby toto udělala? Prospívá to jak podniku, tak lidem, a tím pádem samozřejmě i městu.

4) Omezení přístupu velkých podniků

Hejty na korporace jsou v CERES už tak trochu evergreen, ale proč si to nepřipomenout znovu: Oblíbeným argumentem politiků, kteří se podbízí obrovským nadnárodním korporacím je, že vytvoří řadu pracovních míst (ne tak úplně), zrychlí ekonomiku (právě naopak) a zlepší celkové zdraví ekonomiky (vůbec).

Kde to funguje:

I když najít město, ve kterém není ani jeden řetězec může být v dnešní době těžké, a dost možná i nemožné, existují i v ČR místa, kde se lidé příchodu takových goliášů brání. Například v Chocni nebo i u nás v Bystrci.

Možností, jak Brno může tvůj podnik podpořit je nepřeberně, vždyť nakonec, město je tady pro nás. Napadlo tě ještě něco, jak může Brno podpořit malé podniky? Dej nám vědět!

Máš ty nebo někdo ve tvém okolí malý podnik, o kterém si myslíš, že by Brňákům neměl utéct? Zapiš se do Mapy lokální ekonomiky a připoj se mezi ostatní podnikatele, kteří tvoří autentickou brněnskou atmosféru!

A určitě sleduj profil CERES na Facebooku, ať ti neunikne žádná novinka!

Posted by Andrej Bóna